В дружній атмосфері відбуваються засідання команди психолого-педагогічного супровіду дитини з особливими освітніми потребами.
Інклюзивна освіта
Інклюзивна освіта – це освітня технологія, яка передбачає навчання й виховання дітей з особливими потребами у звичайному освітньому закладі, де створені відповідні умови для забезпечення максимальної ефективності навчального процесу.
Для України інклюзивна освіта є педагогічної інновацією і в той же час вимогою не лише часу, а й з моменту ратифікації Конвенції ООН про права інвалідів – одним із міжнародних зобов`язань держави.
Мета інклюзії в освіті полягає у ліквідації соціальної ізольованості (виключення), що є наслідком негативного ставлення до поняття різноманітності. Відправною точкою цього поняття є переконання, що освіта є одним із основоположних прав людини і основою для більш справедливого суспільства.
Створення інклюзивних груп
у дошкільному навчальному закладі
Уряд затвердив Порядок організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти. Документом визначаються організаційні засади діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти незалежно від підпорядкування та форми власності.
Інклюзивні групи для виховання й навчання дітей з особливими освітніми потребами створює засновник (засновники) дошкільного навчального закладу: в обов’язковому порядку на підставі письмового звернення батьків або законних представників особи з особливими освітніми потребами. Інклюзивні групи формують, як правило, станом на 1 вересня поточного року. Якщо батьки звертаються в інший термін, рішення про відкриття таких груп приймає завідувач дошкільного навчального закладу.
Документи для зарахування до інклюзивної групи
Зараховує дітей до інклюзивних груп завідувач дошкільного навчального закладу на підставі:
· заяви батьків (осіб, які їх замінюють)
· копії свідоцтва про народження дитини
· медичної довідки лікаря-педіатра або сімейного лікаря закладу охорони здоров’я, в якому спостерігається дитина, із зазначенням того, що вона здорова і може відвідувати ДНЗ
· «Карти профілактичних щеплень» (форма № 063/о)
· висновок інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.
Комплектування інклюзивної групи
Інклюзивні групи комплектують: з розрахунку не більш як троє дітей з ООП за віковими ознаками: одновіковими та різновіковими з огляду на особливі освітні потреби дітей.
Освітній процес в інклюзивній групі
Освітній процес в інклюзивних групах дітей з ООП провадять відповідно до Базового компонента дошкільної освіти за окремими програмами, затвердженими МОН, та методиками з огляду на індивідуальні особливості навчально-пізнавальної діяльності дітей ураховуючи рекомендації ІРЦ.
Команда психолого-педагогічного супроводу дитини
Оптимальні умови освітнього процесу в інклюзивних групах забезпечує команда психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП. Така команда діє відповідно до локального Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами.
В інклюзивних групах, крім вихователя та помічника вихователя, з дошкільнятами додатково працює асистент вихователя та профільні спеціалісти.
Логопед, дефектолог, психолог, медичний та музичний працівники, фахівець з фізичного виховання є учасниками освітнього процесу.
Функції асистента вихователя:
• допомога в організації освітнього (виховного) процесу дитини з ООП;
• участь у розробці ІПР;
• участь у підготовці індивідуального навчального плану та/(або) індивідуальної навчальної програми;
• адаптація навчальних матеріалів з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності дитини з особливими освітніми потребами;
• спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб;
• здійснення психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП;
• оцінка спільно з учителем/вихователем рівня досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених ІПР;
• підготовка інформації для учасників засідання ППК за результатами спостереження за дитиною щодо її індивідуальних особливостей, інтересів та потреб;
• консультативна допомога батькам (законним представникам), педагогічним працівникам.
Основними функціями практичного психолога в дошкільному навчальному закладі є спрямування педагогічного колективу на створення умов, які сприяють охороні фізичного і психічного здоров’я дітей, забезпеченню їх емоційного благополуччя, самостійному та ефективному розвитку здібностей кожної дитини.
Практичний психолог бере участь у педагогічному процесі загалом, його аналізі, організації взаємодії дорослих і дітей, а також проводить індивідуальну роботу з дітьми.
Спираючись на результати обстеження, практичний психолог складає індивідуальну навчальну програму для кожної дитини, яка є частиною індивідуальної програми розвитку (ІПР).
Учитель-логопед та дефектолог вивчають та фіксують стан мовленнєвого розвитку дітей і відповідну динаміку; проводять навчально-виховну, корекційну роботу з дітьми, які мають мовленнєві порушення, ефективно застосовують професійні знання у практичній діяльності; постійно підтримують зв’язки з батьками, надають їм консультативну допомогу в питаннях освіти та мовленнєвого розвитку дітей.
У дошкільному закладі № 15 «Перлинка» функціонує 4 інклюзивні групи. Інклюзивною освітою охоплено 10 дітей дошкільного віку.
Освітній процес закладу дошкільної освіти реалізується відповідно до Законів України «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства», Листа Міністерства освіти і науки України від 26.06.2019 №1-9/409 «Щодо організації інклюзивного навчання у закладах освіти у 2019-2020н.р.», Листа Міністерства освіти і науки України від 25.06.2020 №1-9/348 «Щодо створення інклюзивного освітнього середовища в закладах дошкільної освіти».
Переваги інклюзивної освіти в закладі дошкільної освіти
В інклюзивних групах діти з особливими освітніми потребами залучені до навчального процесу. Вони спілкуються з однолітками, знаходять друзів, стають відкритими та почуваються впевненіше. Долучаються до спільних ігор та творчих занять. Це все сприяє мовному, когнітивному, соціальному та емоційному розвитку.
Діти з типовим розвитком навчаються толерантності, вмінню співчувати, допомагати, підтримувати. А вихователі та фахівці краще розуміють потреби та особливості дітей, отримують новий досвід, оволодівають різними педагогічними методиками.
Успішне перебування в інклюзивних групах є чудовим початком для подальшої освіти.
Головні завдання інклюзивного навчання та виховання дітей в дошкільних навчальних закладах є:
1. Забезпечення обов’язкової дошкільної освіти дітей старшого дошкільного віку (Закон України "Про дошкільну освіту" (2628-14), Відомості Верховної Ради України, 2001 р., N 49, ст. 259) та Закон України від 06.07.2010 № 2442-VI Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу) у відповідності з програмовими вимогами до навчання дошкільників з вадами психофізичного розвитку.
2. Розвиток потенційних можливостей дітей з особливими освітніми потребами.
3. Організація психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами.
4. Реалізація корекційно-розвиткового навчання, направленого на виправлення або послаблення наявних у дітей фізичних та (або) психічних порушень, які заважають їх успішному навчанню і розвитку.
5. Створення адаптивно-освітнього простору, який задовольнить освітні потреби дитини з особливими освітніми потребами.
6. Формування життєво-важливого досвіду і цілеспрямованого розвитку когнітивних, мовленнєвих, моторних, соціальних функцій у дітей, які дозволять знизити залежність дитини від сторонньої допомоги та підвищити соціальну адаптацію.
7. Формування у суспільстві позитивного ставлення до дітей з особливостями психофізичного розвитку, створення психологічно комфортного середовища в освітній установі.
8. Попередження виникнення та подолання (за наявністю) вторинних, третинних порушень фізичного та (або) психічного розвитку у дітей з особливими освітніми потребами.
9. Надання консультативної допомоги сім’ям, які виховують дітей з особливостями психофізичного розвитку, залучення законних представників до процесу навчання та виховання дитини, формування у них адекватного відношення до особливостей її розвитку, напрацювання оптимальних варіантів сімейного виховання.