Шановні батьки!

     Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 р. № 691 “Про реалізацію експериментального проекту щодо створення сприятливих умов для реалізації прав дитини”, рік тому було запущено єМалятко— першу комплексну послугу за життєвою подією.

     За цим посиланням ви знайдете інформацію щодо послуг, які можна отримати за програмою еМалятко.

ВИХОВУЄМО  ДІТЕЙ ТОЛЕРАНТНИМИ

16 листопада - День толерантності

 

    Формування толерантних якостей особистості дошкільника

 

1. Дайте зрозуміти вашій дитині, що ви її приймаєте такою, якою вона є. Намагайтеся вживати такі вирази як: «Ти найулюбленіший», «Я тебе люблю будь-кого», «Яке щастя, що ти у нас є».

2. Пам'ятайте, що кожне ваше слово, міміка, жести, інтонація, гучність голосу несуть дитині повідомлення про її самоцінність. Прагніть створити у вашої дитини високу самооцінку, підкріплюючи це словами: «Я радію твоїм успіхам», «Ти дуже багато що можеш».

3. Зверніть свою увагу на те, що батьки, які говорять одно, а роблять інше, з часом випробовують на собі неповагу з боку дітей.

4. Перш ніж почати спілкуватися з вашою дитиною, постарайтеся зайняти таке положення, щоб бачити її очі. У більшості випадків вам доведеться сісти навколішки.

5. У спілкуванні з дитиною приділяйте велику увагу невербальному (немовному) спілкуванню. Так, замість того, щоб категорично сказати слово «не можна», спробуйте використати ледве помітний жест, погляд або міміку. 

Сказати, нічого не кажучи, - це найбільше мистецтво виховання, яке свідчить про істинний і глибокий контакт між батьками і дітьми. Намагайтеся виявляти своє відношення до поведінки дитини без зайвих пояснень і моралі   

6. Прагніть виявляти повну зацікавленість до дитини в процесі спілкування. Підкреслюйте це кивком, вигуком. Слухаючи її, не відволікайтеся. Сконцентруйте на ній усю увагу. Надавайте їй час для висловлювання, не квапте її і не підкреслюйте своїм зовнішнім виглядом, що це вже вам нецікаво.    

7. Не говоріть своїй дитині того, чого б ви їй насправді не бажали. Пам'ятайте, що багато з тих установок, які вони отримують від вас, надалі визначають їх поведінку.    

8. У спілкуванні з дітьми пам'ятаєте, що дитина має право голосу у вирішенні якої-небудь проблеми. Тому намагайтеся радитися з нею, а не приймайте рішення тільки самі.     

9. Дотримуйтеся принципів рівності і співпраці з дітьми.  

10. Не допускайте, щоб ваша дитина знаходилася наодинці зі своїми переживаннями. Знайдіть час і зверніться до неї: «Я бачу, що тебе щось турбує», «Я бачу, що тебе хтось засмутив», «Розкажи мені, що з тобою».   

11. Використовуйте різноманітні мовні формули (прощання, вітання, вдячності) в спілкуванні з дітьми. Не забувайте уранці привітати дитину, а увечері побажати їй «добраніч». Вимовляйте слова з посмішкою, доброзичливим тоном і супроводжуйте їх тактильним дотиком. Обов'язково, хоч за маленьку послугу, зроблену дитиною, не забувайте подякувати їй.    

12. Намагайтеся адекватно реагувати на вчинки дітей: 

• постарайтеся зрозуміти дитину і з'ясувати, що ж стало спонукальним мотивом для її дій;

• спробуйте вникнути в її переживання;

• оцінюйте не особу дитини, а дію, яку вона вчинила. Наприклад, дитина розбила чашку і тут же можна почути: «Ах ти негідник, знову розбив чашку!». Найбільш доречним було б таке висловлювання: «Синок, ти розбив чашку. Ти не порізався? Принеси мені, будь ласка, віник і совок, і ми разом приберемо осколки». А щоб це не повторилося, цей інцидент можна використати як навчання, сказавши дитині: «Я думаю, чашка розбилася тому, що ти її неправильно тримав»;

• дайте зрозуміти дитині, що незалежно від вчинку, ви до неї відноситеся позитивно;

• не порівнюйте дитину з іншими дітьми.     

13. Намагайтеся не вживати в мові такі фрази, які надовго залишаються у свідомості дитини: «Я зараз зайнятий (а)», «Скільки разів я тобі говорила!», «Вічно ти у все лізеш», «Що б ти без мене робив».     

14. Для того, щоб правильно організувати взаємовідносини з дітьми в процесі спілкування, прагніть долати:

• бар'єр зайнятості (ви постійно зайняті роботою, домашніми справами);

• бар'єр дорослості (ви не відчуваєте переживання дитини, не розумієте її потреби);

• бар'єр «виховних традицій» (ви не враховуєте ситуації виховання, що змінилися, і рівень розвитку дитини, намагаючись продублювати педагогічні дії своїх батьків);

• бар'єр «дидактизму» (ви постійно намагаєтеся повчати дітей).  15.Удосконалюйте комунікативні уміння ваших дітей: 

• для розвитку уміння уважно слухати, не перебивати співрозмовника, нагадуйте їй: «Спочатку послухай, що говорять інші, а потім говори сама»;

• якщо дитина забуває говорити мовні формули етикету (вітання, прощання, вдячності), то побічно нагадаєте їй про це;

• для розвитку уміння встановлювати контакт із співрозмовником запропонуєте дітям ігрову ситуацію: «Давайте говорити один одному компліменти»;

• для розвитку уміння спілкуватися без слів запропонуйте їм ігри «Через скло», «Іноземець», «Розкажи вірші руками». Спробуйте 15 хвилин спілкуватися за допомогою міміки і жестів;

• для розвитку уміння розуміти настрій і почуття іншого запропонуйте дитині простежити за ким-небудь з родичів. Запропонуйте дітям ігри «На що схоже настрій?», «Намалюй свій страх і переможи його»;

• для розвитку у дітей почуття емпатії (співпереживання) використовуйте сюжети казок. Спробуйте дізнатися у дітей: казка - це добре або погано? Що хорошого в казці? Чи є хороші герої? Назви. Чи погані? Намагайтеся читати і завжди обговорювати казки. 

Рекомендована література по розвитку міжособових стосунків як основи  формування толерантності

  А. Барто «Вовка - добра душа»

           А. Барто «Чорна людина»

          С. Баруздін «За обідом»

           Е. Благініна «Подарунок»

           Л. Воронкова «Що сказала б мама?»

           Народна казка «Гуси-лебеді»

           В. Донникова «Канавка»

           Ю.Єрмолаєва «Кращий друг»        

      Б.Житков «Як слон врятував хазяїна від тигра»        

      Народна казка «Рукавичка»

           О. Іосемані «В тінистому лісовому селі»        

      Н. Калініна «Хіба так грають?»        

      Народна казка «Крилатий, волохатий і маслений»        

      А. Кузнецова «Посварилися»

           Е. Матисен «Кіт з блакитними очима»

           Н. Носов «На гірці», «Огірки», «Карасик»

     Шановні батьки, прищеплюйте з любов і повагу до нашої багатонаціональної Батьківщини.  Привчайте своїх дітей бути дружніми і терпимими до оточуючих. Закріплюйте у них радість від спілкування з різними людьми, традиціями нашої країни. Прищеплюйте гордість за успіхи українців . Нехай ваші діти будуть хорошим майбутнім для нашої держави.

Підготовка до вступу в ЗДО

        Відповідно до пункту 6 Положення про дошкільний навчальний заклад, затвердженого Постановою КМУ від 12.03.2003 р. №305 «Про затвердження Положення про дошкільний навчальний заклад», із змінами, затвердженими Постановою КМУ від 16.11.2011 р. №1204 прийом дітей до дошкільного навчального закладу здійснюється керівником протягом календарного року на підставі:
– заяви батьків або осіб, які їх замінюють;
– висновку лікаря, що дитина може відвідувати дошкільний навчальний заклад;
– свідоцтва про народження дитини.
       Групи у ЗДО комплектуються за віковими ознаками.
         До логопедичної групи зараховуються діти за результатами Психолого-медико-педагогічної консультації, засідання якої відбувається двічі на рік.
      Переведення дітей з однієї вікової групи до іншої, формування новостворених груп здійснюється наприкінці оздоровчого періоду (кінець серпня). Про прийом дитини до дошкільного закладу потрібно потурбуватись заздалегідь: познайомитися з умовами виховання та навчання, педагогами, повідомити адміністрацію про бажаний час вступу дитини.Позачергово зараховуються в дошкільний навчальний заклад діти пільгових категорій, про що вносяться дані в картку електронного обліку.

До пільгової категорії відносяться:

   діти-інваліди, які не мають протипоказань до відвідування ДНЗ;
 діти учасників ліквідації наслідків катастрофи на Чорнобильській АЕС, потерпілих від екологічного та іншого стихійного лиха, аварій, катастроф; учасники АТО.
 діти багатодітних сімей, де є двоє і більше дітей дошкільного віку;
 діти одиноких батьків (вдів,вдівців);
 діти, які перебувають під опікою (піклування).

Рекомендації для батьків з підготовки дитини до вступу в ЗДО

Процес звикання дитини до нових соціальних умов значною мірою залежить від внеску батьків у її виховання: рівня сформованості у неї елементарних навичок самообслуговування, гри, мовного розвитку, вміння поділитися іграшкою тощо.

Підтримуйте бажання дитини проявляти самостійність у процесі приймання їжі: сідати на стілець, пити з чашки, тримати її обома руками, їсти ложкою, їсти хліб з рідкою стравою. Привчайте дитину користуватися серветкою, дякувати після їжі.

Привчайте малюка тримати своє тіло в чистоті: позитивно ставитися до переодягання в чистий одяг, умивання, як у міру потреби, так і до та після їжі: підставляти руки під струмінь води, змивати мильну піну з рук, користуватися рушником; з допомогою дорослого користуватися носовою хустинкою.

Привчайте дитину своєчасно повідомляти про потребу сісти на горщик.
Малюку буде легше адаптуватися в колективі, якщо він знатиме не лише імена вихователів, а і буде знайомим з однією чи кількома дітьми групи ще до приходу у дитячий садок.

Дитина має знати, в яких випадках їй слід звертатися за допомогою до вихователів. Всі ці знання дитина може набути, спостерігаючи за іншими дітьми, а також удома у рольових іграх із батьками.

Характер адаптації дитини багато в чому залежить від того, що розповідають батьки про дошкільний заклад. Розповідаючи дитині про дитячий садок, уникайте фраз типу: «От підеш до садка, там тебе швидко всього навчать», або «Там добра тьотя-вихователька буде дозволяти тобі робити все, що захочеш». І те, й інше однаковою мірою погано, бо не відповідає дійсності, з якою зустрінеться дитина, прийшовши до дитячого садка. І аж ніяк не варто залякувати малюка: «Не будеш слухатися — віддам до садочка», а згодом, коли вона вже відвідуватиме його, погрожувати залишити її там, якщо не перестане плакати або вередувати. Щоб малюк легше сприймав нове оточення й звикав до нього максимально безболісно, слід підготувати його до цього — сформувати у дитини позитивне очікування майбутньої зміни у його житті. Віддавши дитину до дитячого садка, батьки досить часто ставляться до неї співчутливо, з жалем. Відчуваючи це, вона також починає жаліти себе, вередує, відмовляється ходити в групу. Але можна виховати зовсім інше ставлення до дитячого садка — бадьоре, радісне, якщо пояснити малюкові, що новий для нього дім — то життєва потреба, що він росте і переходить на нову сходинку свого розвитку, тож йому потрібні інші умови, потрібне товариство однолітків. За такого настрою народжуватимуться позитивні почуття, бажання йти на зустріч з новими товаришами. Про майбутнє відвідування дитячого садка треба говорити вдома як про добру подію.

Спокійному і впевненому адаптуванню малюка до дитячого садка сприятиме поінформованість про життя в ньому. Цьому може сприяти гра-драматизація. Дитині кажуть: «Лялька Катруся піде до дитячого садка. Ходи сюди, Катрусю привітайся. У тебе буде своя шафа для одягу (показують). Ти обідатимеш з дітьми за столом (садовлять ляльку за іграшковий стіл). У тебе будуть друзі, з якими буде цікаво й весело гратися. А потім за тобою прийде мама». Далі цей варіант доцільно розіграти вже з дитиною.

Дитину треба ознайомити з дошкільним закладом ще до того, як вона туди прийде на весь день. Спочатку слід прийти на вечірню прогулянку, подивитися, як діти граються, як розходяться по домівках. Важливо звернути увагу дитини на те, що батьки щодня забирають своїх дітей додому, ніхто з них не залишається на ніч, що вночі дитячий садок не працює. А от наступного дня діти знову приходять сюди. Це має закарбуватися у свідомості дитини. Це треба зробити тому, що почуття часу у дітей ще не сформоване, і коли вони потрапляють до дитсадка, то багатьом здається, що їх вже ніколи звідси батьки не заберуть, що це тепер «назавжди».

За кілька днів, якщо група вже сформована, можна буде прийти на денну прогулянку. Потім зайти в дитячий садок разом зі своєю групою, ознайомити дитину з усіма приміщеннями групи. Батьки, перебуваючи поруч із дитиною, зможуть пояснити все те, що її цікавить.
    У перші дні час перебування дитини в дитячому садку має бути скорочено до кількох годин: тривале перебування у незнайомому оточенні ще заважке для неї. Нехай перший раз дитина побуде в новому колективі 1,5—2—2,5 год. Було б дуже добре, щоб перший день у дитячому садку випав на середину тижня, ближче до вихідних.

Не варто залишати дитину на денний сон, якщо вона ще не звикла до групи.

Поступово час перебування в групі можна збільшувати на 1—2 год.

Не менше ніж за 2,5—2 місяці (а то й півроку-рік), до того як дитина почне відвідувати дошкільний заклад, батьки мають з’ясувати, за яким режимом живе група дитячого садка, що відповідає їй за віком. Якщо домашній режим і режим дитячого садка кардинально відмінні у часі й послідовності режимних моментів, не зайве проконсультуватися у дільничого педіатра або лікаря дошкільного закладу.

За кілька тижнів до вступу у дитсадок, а також у період адаптації, у раціоні харчування дитини має бути велика кількість свіжих фруктів та овочів, салатів, у яких багато вітамінів та біологічно активних речовин.

Дорожня карта щодо реалізації прав на пільги для демобілізованих військовослужбовців та членів сімей загиблих учасників антитерористичної операції.
Дорожня карта для учасників АТО.doc
Microsoft Word Document 85.0 KB

Батькам майбутніх першокласників


Інструктивно-методичний лист Мон України
Microsoft Word Document 37.0 KB